Soms zijn het de kleine zaken die je conversie de lucht in kunnen jagen. In dit blogbericht zullen we er een aantal uitvoerig bespreken. Daar kan je dan tijdens de volgende cijfermeeting ook weer mee pronken!
Een zeer voor de hand liggende, maar vaak vergeten manier om je conversie de lucht in te jagen: intern verkeer eruit filteren. Oké, ik geef toe, je gaat hiermee niet de E-commerce manager van het jaar worden, maar we moeten ergens starten, right? Vaak vergeten bedrijven hun eigen verkeer uit te sluiten in Google Analytics. Als klap op de vuurpijl is de startpagina op elke computer in dat bedrijf vaak ook de eigen website of webpagina… Heel wat verkeer dus waarvan je sowieso geen conversie kan verwachten en die dus eigenlijk je data ‘vervuilen’. Je maakt dus best in Google Analytics een view aan waar je dit verkeer, op basis van het IP-adres, uitsluit.
Wat zie je als je de website opent? En is dat dan eigenlijk wel de hoofdboodschap? Het lijkt een zeer simpel iets, maar ook hier wordt nog té vaak tegen gezondigd. Verschillende acties tegelijkertijd die je wilt tonen? Dan gebruik je toch gewoon een carrousel? Neen! Uit onderzoek is gebleken dat niemand alle beelden in een carrousel bekijkt, laat staat zelfs nog maar het tweede beeld. Waar ik die cijfers vandaan haal? Hier! Maar wat doe je dan als je meerdere acties tegelijk hebt? Tja, dan zijn er eigenlijk twee zaken die je kan doen. Ten eerste zijn twee acties tegelijk strategisch niet interessant. Een consument overladen met boodschappen is nooit een goed idee. Focus is belangrijk. Is het toch moeilijk om te kiezen of heb je verschillende acties afhankelijk van het type klant? Dan kan je er misschien voor opteren om een ‘acties’ pagina aan te maken waarop je alle acties netjes bundelt? Of misschien kan je de klant op de homepage middels ‘shopingangen’ laten kiezen welk type klant hij is, om dan de actie te laten zien op de achterliggende pagina? Ben je ineens ook nog eens relevanter voor de klant en die gaat je daar ongetwijfeld dankbaar voor zijn!
Wat zou er gebeuren als je de afbeeldingen op je homepage in een veel lagere kwaliteit zou opladen? Wel, ik kan je met het hand op hart zeggen: je zal meer verkopen. Klinkt raar, maar het is eigenlijk heel logisch. Lagere kwaliteit van afbeeldingen zorgt voor een snellere laadtijd, en elke seconde dat je website sneller laadt, ga je x meer conversie halen . Niet overtuigd? Zet dan via Google Optimize een A/B-test op om dit te meten. Ik garandeer je dat je versteld zal staan van het resultaat!
Jij kent je website toch wel het best, want je bent er dagdagelijks mee bezig, toch? Wel, soms is het interessant om je website toch eens door de ogen van iemand anders te bekijken, de klant denkt mogelijk helemaal anders dan jij. Optie 1: Vraag eens aan een klant om met jou door je website te gaan, laat hem of haar zoeken naar bepaalde informatie. Optie 2: vraag het eens aan je bomma. Ook zij zit namelijk op ‘het internet’ en kijkt met een heel andere blik naar de zaken.
Laat me raden, je bekijkt je website of webshop altijd van op je desktop computer en dus op groot scherm? Tuurlijk! Alleen, meer dan 60 procent van je verkeer bekijkt je website vanop zijn of haar gsm-toestel. Dat zorgt ervoor dat de dingen er heel anders gaan uitzien… Denk daar dus zeker aan wanneer je nieuwe content op je website plaatst of een actie communiceert. Is alles ook duidelijk leesbaar vanop een veel kleiner scherm?
Wil je nog meer tips of versta je enkel ‘de’ en ‘het’ in bovenstaande tekst? Dan zijn wij er om jou te helpen! E-Musketeers heeft heel wat ervaring in het optimaliseren van websites en webshops en wij helpen jou graag verder. En nee, dat moet geen handen vol geld en maanden development kosten. Kleine dingen aanpassen hebben vaak al een grote impact!