Google analytics, het is je beste vriend en tevens je grootste vijand. Want geef nu toe, ongetwijfeld meet je een heleboel zaken, maar wat doe je er in godsnaam mee? In dit blogbericht helpen we je aan een aantal inzichten, waarmee je direct aan de slag kan.
Google analytics
Welke actie liep er vorig jaar weer? En wanneer hebben we aanpassing x gedaan? Alles onthouden is moeilijk, daarom kan je in Google Analytics werken met annotaties. Die laten je toe een bepaalde gebeurtenis te registreren, zo weet je nog waarom je die dag plots een piek in het aantal sessies had.
Ga hiervoor naar Conversie > e-commerce > overzicht en klik op ‘annotatie toevoegen’.
Heb je op je website of webshop een zoekbalk? Goed! Zo kan een klant snel zoeken naar iets specifieks. Meet je echter ook welke zoektermen klanten ingeven op je website? Dat kan je immers helpen om bepaalde trends te spotten en hierop in te spelen! Het geeft je ook een idee van wat de klant zoekt, maar niet makkelijk vindt. Misschien is het een idee om van een steeds terugkerende zoekterm ook een menu-item te maken?
Ga naar gedrag > Zoektermen
Je kent misschien wel de zoektermen die klanten ingeven in jouw website, maar welke zoektermen gebruiken ze om jouw website te vinden? Wanneer je aan Google advertising doet, krijg je deze informatie ‘cadeau’ (al geldt dit dan wel enkel voor de mensen die een ad gezien hebben, of erop geklikt hebben - en dus een zoekwoord hebben ingegeven, waarop jij een ad wil tonen). Met deze informatie kan je meteen aan de slag, want zoektermen waarop je verschijnt maar waarvoor klanten niet naar jouw site komen, zijn misschien best om uit te sluiten wanneer ze niet relevant zijn. Weet ook dat je de organische zoektermen kan terugvinden in de Google Search Console rapporten.
Maar welke wegen leiden naar jouw website? Komen mensen bij jou terecht omdat ze je zoeken in Google? Betaal je hier dan voor? Of typen ze direct jouw adres in in de zoekbalk?
Het rapport onder ‘acquisition > default channels’ geeft je al een eerste groot overzicht. Wil je meer detail? Dan heb je ook het rapport ‘acquisition > source/medium’ waar je tot op site-niveau kan gaan kijken.
Heb je er al eens bij stilgestaan dat meer dan de helft van de bezoekers op je website of webshop mogelijk via een mobiel toestel komen? Uit onderzoek is namelijk gebleken dat meer dan 50 procent van de website bezoeken in België met een mobiel toestel gebeuren. Is jouw content hier eigenlijk wel op afgestemd? Dat kan je zien door de conversie van deze mobiele toestellen te vergelijken met klanten die via een laptop of computer een bezoekje brengen. Ligt die van mobiel aanzienlijk lager? Dan kan je maar best werken aan het mobielvriendelijk maken van je website.
Wil je nog meer tips of versta je enkel ‘de’ en ‘het’ in bovenstaande tekst? Dan zijn wij er om jou te helpen! E-Musketeers heeft heel wat ervaring in het optimaliseren van websites en webshops en wij helpen jou graag verder. En nee, dat moet geen handen vol geld en maanden development kosten. Kleine dingen aanpassen hebben vaak al een grote impact!