Er wordt jaarlijks heel wat onderzoek gedaan naar de online consument. Dat is belangrijk, want deze onderzoeken helpen je om je webshop beter te maken en de juiste prioriteiten te leggen! In dit artikel zullen we de enkele kerncijfers over de online consument in België toelichten.
De belangrijkste categorieën van artikelen die online verkocht worden, zijn natuurlijk makkelijk te raden: Fashion, goed voor 61% van de online aankopen, gevolgd door reizen en ontspanning, elk respectievelijk goed voor 50% en 49% van de online aankopen. Maar wist je ook dat brillen en auto’s de minst gekochte categorie zijn? De hoofdreden daarvoor is dat dit natuurlijk producten zijn waarbij je vaak veel vragen hebt en die ook heel specifiek zijn voor jouw noden. Daarnaast zijn dit ook heel dure aankopen, waardoor de drempel dus nog net iets te hoog is om deze online aan te kopen.
Dit brengt ons naadloos bij de volgende belangrijke uitkomst van deze onderzoeken: drempels en drijvers. Hoe meer je weet waarom een klant al dan niet online aankoopt, hoe meer je deze zaken kan stimuleren (of net niet) op jouw webshop. Zo is vertrouwen nog steeds dé nummer één reden waarom klanten op jouw webshop iets aankopen. Ben je een bekend merk, dan heb je dit vertrouwen vaak omwille van je merkbekendheid. Ben je helaas geen grote bekende speler? Geen nood, met een aantal eenvoudige zaken kan je toch dat vertrouwen geven aan je potentiële klant: vermeld bijvoorbeeld jouw adres, een telefoonnummer waarop ze je makkelijk kunnen bereiken voor vragen en waarom geen chatbot om rechtstreeks contact met je op te nemen? Zorg ook gewoon dat je webshop er ‘netjes’ bijligt: heb je een duidelijke FAQ? Is informatie over verzend- en terugzendkosten eenvoudig raadpleegbaar?
De grootste reden om online iets te kopen, is omdat het gewoon gemakkelijk is. Je kan shoppen vanuit je luie zetel en het wordt ook nog eens aan je deur geleverd. Maar niets zo frustrerend als de koerierdienst die nét als je héél even naar de winkel bent, voor je deur staat met je pakketje. Zorg er dus voor dat je zoveel mogelijk leveropties aanbiedt aan je klant: levering thuis of op het werk is uiteraard de basis, maar ook afhalen in je winkel of levering in een afhaalpunt zijn aangewezen. Bovendien, een klant die zijn pakketje komt afhalen in je winkel is een opportuniteit om opnieuw in contact te komen met je klant: heeft hij of zij wel aan alles gedacht? Kan je misschien nog wat bijkomende adviezen geven?
Tot slot: wat zal de toekomst brengen? Ook bij consumenten die online shoppen groeit de vraag naar duurzame, ecologische oplossingen. Plastic verpakkingen die worden gebruikt, maar uiteraard ook het transport dat komt kijken bij de levering: klanten gaan hier steeds meer van wakker liggen. 55%* van de online Belgische populatie** is bereid om langer te wachten op zijn of haar pakketje indien het in ruil via een ecologische manier wordt geleverd. Zeker iets om over na te denken dus!
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen om nog relevanter te zijn voor de online consument? Aarzel dan niet om ons vrijblijvend te contacteren!
*bron: E-commerce Barometer 2019 van Comeos
**Online Belgische populatie bestaat uit Belgische consumenten die in 2019 een online aankoop hebben gedaan.