Als kleine speler op de markt is het vandaag niet makkelijk om eruit te springen. Typ eender welk product in Google en daar zijn ze: de grote E-commerce spelers. Zalando, Amazon en Bol staan steevast bovenaan! Niet alleen beschikken zij over gigantische online budgetten, ze hebben ook de technologieën en de mankracht om tegemoet te komen aan alle eisen die Google stelt.
We zien vandaag dat meer en meer merken hun producten aanbieden via deze platformen. Welke producten daar bovenaan komen te staan, wordt bepaald door algoritmes die kijken naar consumentengedrag. Het gevolg is dus dat je als merk heel afhankelijk wordt van de grillen van deze algoritmes. Zeker als je weet dat deze quasi dagelijks worden bijgestuurd. Het is dus beter als je consumenten rechtstreeks naar jou komen en je merk dus niet op deze platformen gaan zoeken. En daar kan de kleinere speler nu net het verschil maken: persoonlijk contact!
Het is dus ongelooflijk belangrijk om die klantenrelatie ten alle tijden zo goed mogelijk te gebruiken en continu te versterken. Hoe? Wel dat bespreken we hieronder!
Het is belangrijk om te beseffen dat je eigenlijk geen producten verkoopt, maar oplossingen. Oplossingen die het leven van je klant makkelijker maken. Van zodra jouw product niet langer een oplossing is voor de klant, ben je dus ook niet meer relevant. Laat je klant weten dat jij relevant bent, door content te maken die hierop inspeelt. Zorg ook dat deze content gevonden kan worden, door de juiste kanalen (zoals bijvoorbeeld social media) in te zetten om jouw boodschap over te brengen. Zorg ervoor dat je een toegevoegde waarde bent voor je klant, en je raakt meteen de juiste snaar!
Een tweede belangrijk element om je klantrelatie te versterken, is door alle mogelijke hinderpalen weg te nemen. Kruip zelf eens in de huid van je klant en ga door je winkel of webshop, net zoals een klant dat zou doen. Je komt ongetwijfeld heel wat hinderpalen tegen die je daarvoor nog nooit zag! Een andere goede truc die ik persoonlijk vaak toepas: Hoe zou je oma dit doen? Snapt zij het niet, of vindt zij de weg niet naar de producten die jij verkoopt, dan ben je niet goed bezig. Meer info over barrières lees je ook in ons vorige blogbericht. Wanneer er geen hinderpalen zijn, is er voor de klant ook geen reden om ergens anders te gaan winkelen. Meer zelfs: de service die jij biedt, is op dat moment persoonlijker en sneller dan degene die ze krijgen bij de grote platformen.
Heb je hulp nodig om jouw producten in de digitale markt te zetten en om vindbaar te zijn in Google? Wij helpen je graag! Contacteer ons vrijblijvend en ontvang persoonlijk advies!