Het Coronavirus en alle maatregelen die worden genomen om te verspreiding ervan in te perken, heeft vele bedrijven ertoe gedwongen om hun digitalisering versneld in te zetten. Bovendien zijn we allemaal wakker geworden in een nieuwe wereld waarin nieuwe regels gelden. Meer dan ooit is het als onderneming belangrijk om flexibel te zijn en je aan te passen aan de veranderende omgeving. Maar hoe doe je dat precies? Het begint bij begrijpen waar je klant vandaag van wakker ligt. Kort samengevat zijn dat twee dingen: zijn eigen (financiële) situatie en de situatie waarin onze wereld zich vandaag bevindt. Begrijp je dit als bedrijf, dan ben je in staat je product hierop aan te passen en te overleven. Iedereen wordt gedwongen om online te zijn. Als werknemer moet je plots alle meetings via online tools houden, als consument zijn webshops vaak de enige manier om aankopen te doen. Als bedrijf is online dus meer dan ooit het kanaal om nu te gaan uitbreiden of om eindelijk mee te starten. Onderzoek toont aan dat het gemiddeld tussen de 20 en de 65 dagen duurt om van nieuw gedrag een gewoonte te maken, dat betekent dus dat E-commerce en het gebruik van online tools niet plots zullen stilvallen nadat deze duivel terug in de kast zit.
Starten met E-commerce lijkt complex en ingewikkeld, maar dat hoeft het zeker niet altijd te zijn. Je kan dit gefaseerd aanpakken, kijken hoe je consument hier op reageert en telkens uitbreiden. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de lokale frituristen die een online tool ontwikkelen waarmee je je bestelling kan plaatsen. Van zodra deze opgehaald kan worden, krijg je een smsje. Een ander mooi voorbeeld zijn lokale kledingzaken. Hoewel zij vaak merken verkopen die je bij grote multibrand stores kan kopen, onderscheiden zij zich door hun persoonlijke aanpak. Zij kennen hun klant als geen ander en weten dan ook perfect voor wie zij aankopen. Het dagelijks posten op sociale media van verschillende outfits met daarbij de prijs en de boodschap dat de klant die via mail kan bestellen, is een mooie eerste stap. Klanten hebben nu immers meer dan ooit de tijd om de sociale media te checken.
Ook kan je creatief gaan nadenken over nieuwe modellen. Modellen waar je misschien eerder al wel eens aan dacht, maar nooit de tijd voor nam om uit te werken. Een goed voorbeeld daarvan zijn kinderschoenwinkels die vragen aan de klant om de voet van hun zoon-of dochterlief over te tekenen en te meten. Op basis van deze informatie gaan zij dan op zoek naar de perfecte schoen. Werkt dit? Dan kan je misschien nadenken om een online tool te ontwikkelen, waar de klant deze informatie ingeeft en meteen alle passende schoentjes vindt.
Zoals Darwin 1858 het al neerschreef in zijn evolutietheorie zal het ook nu gelden: survival of the fittest. Kortom: de onderneming die zich het best kan aanpassen, zal ongeschonden uit deze crisis komen.
Heb je hulp nodig? Een sparringspartner om alles haalbaar in kaart te brengen? Aarzel dan niet om ons te contacteren …